Meg kell ismernünk a digitális kor gyermekeit! - Hitoktatói szakmai nap Székesfehérváron
2017.11.18. - Szakmai továbbképzést tartottak a Székesfehérvári Egyházmegye hitoktatóinak a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban. A konferencián összegezték a hitoktatói szakmai felügyelet óralátogatásainak eredményeit, a Bellarmin Hitoktatási Nyilvántartó Rendszer működésének eddigi tapasztalatait. Csáky-Pallavicini Zsófia Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus a digitális kor gyermekeinek generációs jellemzőit vizsgálva tartott előadást a hatékony hitoktatásról. Az Egyházmegyei Hitoktatási Felügyelőség rendezvényét Spányi Antal megyés püspök nyitotta meg.
A főpásztor bevezetőjében a felkészült tanárról beszélt, akinek hitelességét, nemcsak szakmai felkészültsége mutatja, hanem a tanított ismeretekkel összefüggő élete is. „Fontos, ha hittant tanítunk, ismerjék fel a gyerekek, hogy a hit egy olyan kincsünk, amely az életünkbe beépül, annak tartalma és értéke megmutatkozik rajtunk. Tanúságunkkal így sok gyermeket mentünk meg a hitetlenségtől.” – bíztatott a megyés püspök.
A konferencián Szalma István a Hitoktatási Felügyelőség elnöke szakmailag értékelte a 2016/17-os tanév óralátogatásait, részletes tájékoztatást adott az országosan és a székesfehérvári egyházmegyében folyó hitoktatás helyzetéről. Szó esett a gyermek- és ifjúságvédelemről, a függőségek megelőzésére irányuló preventív programokról, az egyházmegyei hittanversenyről. Az elnök pozitívan nyilatkozott az új tanmenetekről, és elmondta, hogy az egyházmegyében összeségében, igényes szakmai munka folyik a hitoktatás terén. Visiné Farkas Katalin oktatásügyi referens a központosított adatszolgáltatás, a Bellarmin Hitoktatás Nyilvántartó rendszer működtetésének eddigi tapasztalatait összegezte.
A szakmai nap Csáky-Pallavicini Zsófia Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus előadásával folytatódott a hatékony hitoktatásáról. A szakember arra bíztatta a hitoktatókat, ismerjék meg mélyebben a digitális kor gyermekeit és bátran építsék be a gyermekek tapasztalatait - érzelmi világukat is megérintve - a mindennapi hitoktatásba. „Hitátadás olyan dolog, amely a kapcsolataink nélkül nem működik, azokban kell jelen lennünk. Hittanárként az a feladatunk, hogy a gyerekekkel kapcsolatba kerülve az Ő kapcsolati rendszerüket megmozgassuk, úgyhogy abba illeszkedjék az a tudás, amit át akarunk adni. Amikor hittant tanítunk, először meg kell ismernünk a gyereket, az Ő nehézségeit és az erősségeit. A pedagógiai programunkat ahhoz kell illeszteni, amilyen Ő és ahol éppen tart. Meg kell mutatnunk valamit saját magunkból, ez mindig egy énközlés, ami hatással van másokra, de tudnunk kell, hogy ez lehet nehéz és kockázatos, mert a kapcsolatokban sérülhetünk is.” – mondta el szakember a hitoktatóról, majd hozzátette. „Nagyon fontos, hogy kapcsolatba hozzuk őket egymással. Ez egy új pedagógia kihívás, a korábbi iskolai módszereink nem ezen alapultak, de a mai digitális korban nevelődött gyerekeknek, nagyon fontos eszköze és új kompetenciája, a több csatornán egyszerre való integratív működés. Ők ráadásul egymástól tanulnak, egymással kapcsolatba kerülnek, akár a tanórán is, és ezt valahogy tudnunk kell csatornázni, kezelni.”
Ugrits Tamás püspöki irodaigazgató, az egyházmegye hitoktatási felügyelője zárszavában megköszönte mindazok munkáját, akik bármit is tesznek a hitoktatás érdekében, akik Krisztus iránti szeretetben végzik szolgálatukat. Elmondta, hogy a hitoktatók szakmai napjain továbbra is lehetőséget akarnak biztosítani arra, hogy a szakmai előadások által segítsék a katekétákat, pedagógusi munkájuk során.
Berta Kata
Képek: Somogyi Tamás
Videó Somgyi Tamás és Berta Kata
© Székesfehérvári Egyházmegye
Híreink | Média | Adattár | Gyűjteményeink | Történelmünk